Mała firma w internecie cz.2 – marketing internetowy

Marketing internetowy - pozycjonowanie stron Poznań Nie jest tajemnicą, że obecnie w każdej dziedzinie działalności gospodarczej niezbędny jest plan, najlepiej aby ten plan był dobry – to samo tyczy się marketingu internetowego. O ile przygotowanie strony internetowej we własnym zakresie jest stosunkowo proste to skuteczny marketing internetowy wymaga już sporo zabiegów. Poniżej kilka zwięzłych wskazówek jak taki plan działania stworzyć.

Czym jest marketing internetowy?

Najogólniej marketing internetowy można podzielić na płatny i bezpłatny. Płatny to reklama na portalach czy w wyszukiwarkach, czyli płacę i mam (np. Reklama w Google czy na Facebook). Marketing bezpłatny to natomiast pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach czy promocja poprzez angażowanie użytkowników na portalach społecznościowych. Jak wynika z różnych statystyk internauci nie darzą zbytnim zaufaniem reklam płatnych, z o wiele większym zaufaniem podchodzą do naturalnych wyników wyszukiwania czy profili na portalach społecznościowych. Warto też sobie uświadomić, że marketing internetowy służy dwóm celom: generowaniu ruchu na stronie internetowej oraz budowaniu autorytetu. Podstawową metodą interakcji w marketingu bezpłatnym jest tak zwany „content marketing” – czyli tworzenie przeróżnych treści mogących zainteresować potencjalnych zainteresowanych i spowodować, że będą się oni dzielić tymi materiałami ze swoimi znajomymi (na portalach społecznościowych) czy innymi użytkownikami (na forach i blogach). Choć obydwa źródła zaliczyliśmy do bezpłatnego marketingu to nie do końca jest to prawdą, bo chociaż nie płacimy bezpośrednio za emisję reklam to jednak taka forma promocji jest bardzo pracochłonna, a praca kosztuje. Istnieje wiele możliwości prowadzenia kampanii marketingowych i każdy ma swój sposób, mało tego – metody stosowane przez różne agencje często się zmieniają chociażby ze względu na postęp technologiczny, a co za tym idzie dostęp do coraz lepszych narzędzi albo są spowodowane zmianami w mediach w których działania prowadzimy (zmiany w funkcjonalności portali społecznościowych czy zmiany w algorytmie Google). Przy tak częstych zmianach nie tylko technologicznych, ale także w trendach na rynku małym firmom trudno by było nadążyć za tym wszystkim bez zatrudnienia dedykowanych temu zajęciu pracowników. W wielu przypadkach najprostszym i zarazem najtańszym rozwiązaniem jest wynajęcie firmy zewnętrznej. Poniżej postaram się nakreślić jakie kroki należy podjąć aby spróbować swoich sił i mieć szansę na sukces w prowadzeniu skutecznego bezpłatnego marketingu w sieci – zakup reklam nie jest taki trudny, a przeciętny koszt pozyskania klienta jest znacznie droższy.

Analiza konkurencji i wybór słów kluczowych

Dobrym i prostym narzędziem jest tutaj Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych – zakładka „Narzędzia i analiza” w panelu Google AdWords) – większość automatycznych rozwiązań również korzysta z tego narzędzia. Wybieramy słowa kluczowe na które chcemy się promować. Staramy się znaleźć frazy niezbyt trudne, ale często wyszukiwane. Dobrze jest też przejrzeć wyniki wyszukiwania Google na interesujące nas słowa kluczowe i zobaczyć co oferuje i jak „wygląda” konkurencja. Warto również zajrzeć na profile społecznościowe firm konkurencyjnych i podejrzeć jak się promują. Wszelkie uwagi, które się nasuną warto sobie zapisać w notesie.

Strona internetowa

Należy podjąć kroki jakie się nasuną po wykonaniu analizy konkurencji. Mam tu na myśli zmianę wyglądu czy zmianę treści na stronie. We współczesnym marketingu internetowym niezbędnym elementem kontaktu firmy z otoczeniem w internecie jest blog firmowy, który powinien być regularnie zasilany w świeże treści. Nie muszą to być koniecznie teksty, można wstawiać zdjęcia, infografiki czy materiały video (te najlepiej najpierw umieścić na YouTube). Zatem potrzebujemy dużo świeżej, oryginalnej, ciekawej treści. Dobrze żeby strona była zoptymalizowana na słowa kluczowe oraz żeby wydajność strony (czas ładowania) była duża, żeby nie było zduplikowanych treści (np. dostępna strona z przedrostkiem „www” i „bez www”). O ile optymalizacja tagów „title” (ważne) czy meta (szczególnie meta description – mniej ważne) nie jest specjalnie trudna to np. poprawa czasu ładowania strony czy przekierowań „z www” i „bez www” może być sporym wyzwaniem dla osób bez zacięcia technicznego.

Media społecznościowe

Bez wątpienia rządzą tu Facebook, Google+ i Twitter. Dla firm na początek najlepszy wydaje się Google+ ze względu na Google Places (tzw. Mapki Google), na Facebooku z kolei dużo łatwiej o promocję wśród znajomych. W mediach społecznościowych firma powinna się starać prowadzić dyskusję na temat tego co dzieje się na firmowej stronie www, czyli zazwyczaj na blogu.

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie tzw. Off site, czyli działania poza stroną – inaczej pozyskiwanie linków do naszej strony. Jest to trudne zadanie i o ile umieszczamy na blogu ciekawe informacje i inni mogą się na nas powoływać (linkować do naszej strony) o tyle na słabszych jakościowo stronach, gdy nie mamy nic interesującego na stronie internetowej jest to zadanie zgoła karkołomne. Po wielu zmianach algorytmu Google na pozycję ma wpływ bardzo wiele czynników (które ulegają ciągłym zmianom). Linki mogą być jakościowo lepsze i gorsze :). Dobre pomagają, a gorsze mogą szkodzić na pozycję naszej strony. Wysokiej jakości linki to takie które pochodzą z bardzo dobrych stron (wysoki PageRank) o podobnej tematyce. Aby sprawdzić PageRank można zainstalować w Firefoxie wtyczkę: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/pagerank/ Aby wiedzieć gdzie warto umieszczać linki warto przeprowadzić analizę linków konkurencji. Od kilku lat brak jest na rynku darmowych rozwiązań do analizy linków – poniżej linki do kilku popularnych płatnych narzędzi: majesticseo.com moz.com ahrefs.com Ponadto aby śledzić postępy w pozycjonowaniu trzeba sprawdzać pozycje strony na wybrane frazy kluczowe. Prostym i co ważne darmowym narzędziem jest wtyczka do przeglądarki Mozilla Firefox: http://tools.seobook.com/firefox/rank-checker/ Na koniec wspomnę, że moim zdaniem w większości przypadków podstawowym źródłem klientów w internecie powinny być wyszukiwarki, a następnie profile społecznościowe. Jednakże popularność na portalach społecznościowych wpływa na poprawę pozycji w wyszukiwarkach zatem nie warto o nich zapominać. Jeśli drogi czytelniku nasuwają Ci się jakieś pytania czy masz jakieś uwagi – zapraszam do komentowania.

2 thoughts on “Mała firma w internecie cz.2 – marketing internetowy

  1. odnośnie pozycjonowania napisałbym że w tym momencie (2014 rok) to bardziej przechodzi metamorfozę (biorąc pod uwagę zmiany alogo google – pingwin, panda ) w marketing internetowy niż samo czyste pozycjonowanie typu precel, katalog, spam – warto skupić się na tematyczności i rozwoju własnego serwisu w dobre treści, pisane dla użytkownika, optymalizację SEO – tu polecałbym swoją prostą infografikę z wpisu o seo – http://www.hauerpower.com/blog/wp-content/uploads/2014/03/seo_wskazowki_infografika_hauerpower.jpg oraz zadbać aby nasz gość na stronie pozostał tam jak najdłużej – czyli usability oraz ładny / przejrzysty projekt – np. we flat design :)

    • Na całe szczęście wszystko zmierza w kierunku jakości :) Czyli wizerunek (jakość strony, jakość treści, jakość komunikacji), dobre targetowanie, konwersje.

Skomentuj za pomocą loginu z portali społecznościowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>