Mała firma w internecie – cz.1. Firmowa strona internetowa.

Od czego zacząć – czyli najpierw oferta.

Najważniejsza na stronie jest treść. W przypadku przedsiębiorstw jest to zazwyczaj oferta – czyli odpowiedź na pytanie co mamy do zaoferowania naszym klientom. Jest to najważniejsza część komunikatu przedsiębiorstwa warto zatem dobrze przemysleć co i jak chcemy przedstawić. Jeśli brakuje nam natchnienia – podejrzyjmy konkurencję i zobaczmy co nam się podoba, a co przeszkadza na stronach internetowych konkurencji. Następnie pomyślmy jak chcemy to krótko i zwięźle przedstawić. Nie zaczynajmy od zbyt skomplikowanej strony – najlepiej zacząć od prostej strony, a następnie ją ulepszać zgodnie z późniejszymi wymaganiami. Wymyślmy hasła – najlepiej krótkie i dobrze opisujące korzyści jakie odniesie klient korzystając z naszej oferty. Lepiej unikać długich, oczywistych wywodów, których nikt nie czyta. Należy podkreślić najważniejsze cechy naszego produktu/usługi – starać się mówić obrazem zamiast tekstem. Warto umieścić portfolio i/lub referencje. Ważne jest, aby strona firmowa budziła zaufanie – warto się zatem przedstawić, można umieścić zdjęcia właścicieli czy pracowników, czy – zgodnie z wymogami prawa – umieścić dokładne dane firmy. Strona firmowa powinna przede wszystkim pozyskiwać klientów/potencjalnych klientów – niekoniecznie bezpośrednio, ale chociaż ich zainteresowanie. Dlatego warto na stronie umieścić łatwo dostępne dane kontaktowe (e-mail, telefon, formularz kontaktowy). Wszystkie przemyślenia umieśćmy na mapie strony (najlepiej ją rozrysować). Jeśli będziemy wiedzieli jaką strukturę ma mieć nasza strona oraz co ma się na niej znaleźć dużo łatwiej będzie nam podjąć decyzję o tym jak mamy to przedstawić. Ułatwi nam to przygotowanie czy wybór szaty graficznej.

Statyczna strona HTML czy może CMS? Wybieramy silnik strony WWW.

Wykonywanie stron statycznych w html + css na własne potrzeby wydaje się nie mieć większego sensu – wymaga sporo czasu i trochę umiejętności. Zatem jeśli nie znamy ani języka HTML ani CSS to powinniśmy zdecydować się od razu na system zarządzania treścią (CMS). Do wyboru mamy właściwie 3 rozwiązania: WordPress, Joomla i Drupal. Jeśli mówimy o niedoświadczonych użytkownikach to wyeliminowałbym Drupal’a. Zatem zostaje nam WordPress i Joomla. Joomla daje najwięcej możliwości zaraz po zainstalowaniu, natomiast WordPress jest najbardziej popularny (korzystają z niego zarówno korporacje jak i małe serwisy) i chyba najmniej skomplikowany. Oczywiście wszystkie rozwiązania są darmowe. Oto linki do społeczności rozwijających te systemy zarządzania treścią:
WordPress – http://wordpress.org/
Joomla! – http://www.joomla.org/
Drupal – http://drupal.org/
Jeśli zdecydujemy się na któreś z powyższych rozwiązań i chcemy je przetestować to warto zorganizować sobie środowisko testowe na komputerze domowym (Windows). Polecam XAMPP (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html) oraz ewentualnie instalator Bitnami (http://bitnami.com/stack/xampp).

Update: Już po napisaniu artykułu znalazłem jeszcze lepsze rozwiązanie jeśli chodzi o własny serwer do celów testowych/prywatnych, a mianowicie: Ampps. Rozwiązanie posiada również bardzo łatwy w użyciu instalator wielu popularnych aplikacji – np. systemów CMS

Szata graficzna witryny internetowej.

Za estetyczną część naszej strony www (czyli za nasz wizerunek) odpowiada szata graficzna. Decydując się na jeden z popularnych systemów CMS mamy do wyboru sporo całkiem niezłych darmowych skórek, które trzeba dopasować do barw firmowych. W internecie istnieje wiele serwisów z darmowymi szablonami dla powyższych systemów CMS. Wystarczy użyć wyszukiwarki Google.
Jeśli nie podobają nam się domyślne lub darmowe szablony czy też nie chcemy sami przerabiać domyślnych szablonów lub nie znamy się w ogóle na html i css to możemy ciekawe i niedrogie szablony nabyć w serwisie themeforest (http://themeforest.net/).

Do przygotowania strony może być nam potrzebne logo oraz kilka grafik lub zdjęć. Jeśli materiały graficzne chcemy przygotować sami to musimy się zaopatrzyć w jakieś narzędzia. Najlepsze darmowe programy do obróbki grafiki: Inkscape – program do grafiki wektorowej (użyjemy do wykonania przede wszystkim logotypu, choć można przygotować w nim wszystkie obrazy na stronę www). GIMP – program do grafiki rastrowej (posłuży nam do obróbki pozostałych obrazów na stronie poza ewentualnie logotypem, który lepiej przygotować w formie wektorowej). Największą zaletą powyższych programów jest to, że są darmowe (udostępniane na licencji GPL) i powinny zaspokoić nasze potrzeby w zakresie prostej edycji grafik. Linki do stron domowych projektów: GIMP – http://www.gimp.org/ InkScape – http://inkscape.org/

Jeśli sami nie posiadamy atrakcyjnych zdjęć czy grafik do wykorzystania na stronie www (a tak często bywa) to musimy je nabyć (oczywiście legalnie). Pomocą służą tutaj serwisy takie jak np.: Fotolia (http://www.fotolia.com/), iStockphoto (http://www.istockphoto.com/), Shutterstock (http://www.shutterstock.com/) itp. – gdzie za kilkadziesiąt złotych możemy nabyć gotowe obrazy.

Dobrze, żeby nasza strona była poprawnie wyświetlana na mobilnych urządzeniach czyli inaczej mówiąc – responsywna. Wykonanie strony responsywnej nie jest dużo droższe od strony tradycyjnej – zatem warto zainwestować w takie rozwiązanie. Dodatkowym argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem są wytyczne Google jednoznacznie promujące Responsive Web Design. Link do Google (j. ang.) – https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details.

Domena.

Domena jest o tyle ważna że jest naszym adresem w internecie oraz podlega rejestracji. Możemy zatem zmieniać hosting i przenosić stronę gdzie nam się podoba, a i tak klienci wpisując nazwę domeny zawsze trafią na naszą stronę. Koszt domeny to kwota poniżej 100 zł na rok brutto (poza dużymi polskimi firmami hostingowymi, gdzie domeny pl kosztują 99-100 pln netto).

Hosting.

Hosting to moim zdaniem (dla początkującego w internecie przedsiębiorcy) najmniej ważny element. Jeśli zdecydujemy się na CMS to potrzebny będzie nam hosting PHP + MySQL. Trudno znaleźć hosting który nie spełni wymagań małej witryny www. Odradzam największe firmy – zazwyczaj wyróżnia je przeciętna jakość i wysoka cena oraz słaby support (odpowiedzi typu: „u nas wszystko w porządku problem po Państwa stronie”). Nie warto też korzystać z darmowego hostingu – zazwyczaj wyświetlane są reklamy, strona często nie działa. Ceny za hosting zaczynają się od poniżej 100 pln/rok do ponad 1000 pln/rok. Na początek hosting za 100-200 pln na rok w zupełności wystarczy.

Kreatory stron. Czy warto korzystać?

Korzystając z tzw. kreatorów stron otrzymujemy bardzo mizerną stronę za całkiem spore pieniądze, która jest „stroną z szablonu” (zazwyczaj darmowego). Poza tym trzeba sporo się nagimnastykować, żeby nasza strona z kreatora jakoś wyglądała. Moim zdaniem strata czasu i pieniędzy…

Podsumowanie.

Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że strona internetowa jest podstawowym elementem wizerunku firmy w internecie. Powinna być centrum działalności marketingowej przedsiębiorstwa w sieci. Warto aby zawierała łącza do profili w mediach społecznościowych (takich jak Facebook, Twitter czy Google+), dobrze też aby była odpowiednio pozycjonowana i reklamowana.

Ale skąd wziąć ruch na stronie internetowej…?
O tym w następnej części. Chcesz się dowiedzieć pierwszy o nowym artykule – zapisz się do newslettera :)

Skomentuj za pomocą loginu z portali społecznościowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>